Anklagemyndighedens hjemmeside under lup
I en medievirkelighed, der forandrer sig med hastig fart, er det essentielt, at anklagemyndighedens kommunikationskanaler imødekommer brugernes behov.
Tydelig kommunikation kræver kontinuerlig optimering
Anklagemyndigheden.dk har siden lanceringen for snart tre år siden slået sig fast som en moderne offentlig hjemmeside med fokus på anklagemyndighedens målgrupper. Siden slutningen af 2012 har anklagemyndigheden via hjemmesiden kommunikeret om alt fra, hvordan det foregår, når et offer skal vidne i en straffesag, til hvilke karrieremuligheder, der eksisterer i anklagemyndigheden.
»Anklagemyndigheden er en myndighed i udvikling i en hurtig foranderlig medievirkelighed. Derfor er det afgørende, at anklagemyndigheden hele tiden optimerer sine kommunikationskanaler. Nu retter vi vores blik særligt mod anklagemyndigheden.dk og undersøger, hvordan vores målgrupper oplever hjemmesiden,« siger kommunikationskonsulent hos Rigsadvokaten, Maria Stedal.
Med konsulentbureauet EyeReply som samarbejdspartner udsætter Rigsadvokatens Kommunikationsenhed anklagemyndigheden.dk for en kvalitativ undersøgelse med fokus på retrospektive interviews og eyetracking.
»At arbejde med digital kommunikation kræver, at du hele tiden er nysgerrig på dine brugeres behov og analyserer deres adfærd. Siden lanceringen af anklagemyndigheden.dk har vi kontinuerligt fulgt udviklingen via vores statistik-værktøj og surveys. Med brugerundersøgelsen her i 2015 trænger vi endnu et spadestik dybere ned i vores brugeres adfærd, informationsbehov og navigation på hjemmesiden,« fortæller Maria Stedal.
Hvad fungerer godt, og hvad fejler?
I alt 18 testbrugere deltager i undersøgelsen. De rekrutterede er potentielle brugere af hjemmesiden fra en række af hjemmesidens målgrupper – vidner og ofre, jurastuderende og borgere. Gennem interviews, og ved at løse forskellige opgaver på hjemmesiden, får vi indblik i deres behov, forventninger og faktiske oplevelse af den information, de møder. Sofie Bech, direktør i Eyereply, fortæller:
»Vi giver eksempelvis den testbruger, der har vidnet i en retssag, den opgave at finde information om, hvordan en straffesag forløber, og om man kan vidne anonymt. Vi optager via eyetracking-måleudstyr, hvordan hendes øjne bevæger sig hen over hjemmesidens indhold – tekst, billeder, video, overskrifter og links. Samtidig optager vi, hvordan hun klikker sig rundt og navigerer sig frem til indholdet. «
Gennem interviews både før og efter opgaverne får Eyereply også et dybt indblik i testbrugerens uforbeholdne vurdering af, holdninger til og oplevelse af anklagemyndigheden.dk.
Optimering skal styrke billedet af anklagemyndigheden
Brugerundersøgelsen peger på, hvad der fungerer rigtig godt på hjemmesiden, og hvad der ikke fungerer. Det kan eksempelvis være navnet på et menupunkt, en funktionalitet eller en skriftstørrelse. Undersøgelsen kaster dermed lys over, hvordan brugerne navigerer på anklagemyndigheden.dk, og hvordan de oplever hjemmesidens visuelle elementer samt sproget i stil og tone.
»Anklagemyndigheden skal i forhold til omverdenen være relevant og synlig gennem ærlig, troværdig og tydelig kommunikation. Som borger, aktør i en straffesag, kommende medarbejder eller samarbejdspartner skal du opleve, at du får opfyldt dit specifikke behov for information på hjemmesiden. Med brugertestens resultater i hånden vil vi det kommende år optimere hjemmesiden. Resultaterne viser, hvilke optimeringer, der kan give et styrket billede af anklagemyndigheden,« siger Maria Stedal.
Se video om anklagemyndighedens brugerundersøgelse af anklagemyndigheden.dk:
FAKTA OM EYETRACKING
Eyetracking-teknologi er baseret på en kombination af eyetracking-måleudstyr, som indsamler en testbrugerens øjenbevægelser og software, der optager de digitale billeder, testbrugeren ser.
Brugeren interagerer med hjemmesiden og udfører opgaver, mens skærmbaseret eyetracking-måleustyr registrerer brugerens øjenbevægelser. Testlederen har realtime adgang til interaktionen mellem brugeren og hjemmesiden (visuelt blik, tid brugt på opgaver, museklik, scrolling) og disse data bruges til at berige interviewet, når opgaverne er færdige.