»Det kan man godt blive bidt af« - Anklagemyndighedens Sommerskole sluttede af med en hel dag i retten

»Det kan man godt blive bidt af« - Anklagemyndighedens Sommerskole sluttede af med en hel dag i retten
04. september 2019
Af Christina Birgitte Andersen

Anklagemyndighedens Sommerskole giver hvert år udvalgte jurastuderende fra hele landet mulighed for på egen krop at opleve, hvad det vil sige at være anklager. På sommerskolen øver de sig i at forberede en straffesag, som de skal føre i byretten på sommerskolens sidste dag.

20 forventningsfulde jurastuderende var udvalgt blandt ansøgerne til Anklagemyndighedens
7. sommerskole, der blev afholdt 19. – 22. august. De mødte til fire dages intenst program med høje ambitioner om at lære om arbejdet med strafferet i anklagemyndigheden på tætteste hold. Og det er netop intentionen bag Anklagemyndighedens Sommerskole.

»Vi afholder sommerskolen for at give de jurastuderende et unikt indblik i, hvad det vil sige at være anklager. Anklagemyndigheden er i år blevet kåret som Danmarks mest attraktive juridiske offentlige arbejdsplads i Universums undersøgelse. Vi er utrolig stolte af, at de studerende kan identificere sig med anklagemyndighedens vigtige samfundsrolle og værdier. Vi vil med sommerskolen gerne give de jurastuderende et godt udgangspunkt for at finde ud af, om de vil forfølge en karriereambition som anklager,« siger personalechef Lene Bang.


Et virkelighedstro forløb
Sommerskoledeltagerne gennemfører et intensivt forløb, hvor dagene er struktureret, så de ligger så tæt op ad virkeligheden som muligt for netop at give de studerende et realistisk indblik i en anklagers dagligdag.

Undervisningen er praksisnær og følger straffesagens kronologi. Det vil sige, at sommerskoledeltagerne den første dag med udgangspunkt i virkelige sager lærer at skrive et anklageskrift, lave en bevisfortegnelse og skrive en forelæggelse. Den anden dag står i bevisførelsens tegn med fokus på afhøring af tiltalte og vidner. Den tredje dag lærer deltagerne at skrive og fremføre en procedure. Og på fjerdedagen fører de studerende sagen for retten i et realistisk processpil foran en byretsdommer og to domsmænd. Alle dagene arbejder de studerende i grupper under kyndig vejledning af en mentor fra anklagemyndigheden.

»Hele forløbet er meget bevidst struktureret, så deltagerne oplever alle dele af forberedelsen af en straffesag i den naturlige rækkefølge og afprøver den arbejdsform, som anklagerjobbet indebærer. Det er vigtigt, at sommerskoleforløbet giver en virkelighedstro oplevelse af, hvad det vil sige at være anklager,« fortæller anklager og sommerskoleunderviser Maja Severini.


Ambitionerne blev indfriet
Det var gennemgående for sommerskoledeltagerne, at de deltog med ambitioner om dels at få testet karrieredrømmen og dels få en smagsprøve på arbejdet med straffesager i praksis.

»Sommerskolen skiller sig meget ud fra studiet på den måde, at man på sommerskolen får lov til at gå helt ind i sagerne og arbejde med dem, og det gør man ikke på studiet. Der lærer man teorien men ikke, hvordan man helt konkret kommer ned i en sag og får ført den på bedst mulig vis i retten. Jeg har fået afklaring på rigtig mange af de spørgsmål, jeg havde om anklagemyndighedens arbejde; hvordan det er at arbejde som anklager, hvordan det er at forberede en sag, og hvordan det er at møde i retten. Det synes jeg, har givet rigtig meget i forhold til mine overvejelser om, hvad jeg godt kunne tænke mig i fremtiden«, siger Servan på 22 og jurastuderende på Aarhus Universitet.

»Det kan man godt blive bidt af,« supplerer 23-årige Alberte, der studerer jura på Københavns Universitet, med et smil og fortsætter:
»Vi har fået et praktisk indblik i en anklagers arbejdsliv, og hvordan man griber en retssag an og forbereder sig. Jeg var i hvert fald ikke klar over før, hvor omfattende hvert element er. Jeg synes, vi har fået en masse svar ud af at deltage i sommerskolen. Det har været rigtig godt, at man har kunnet spørge anklagere til råds undervejs. Og processpillet føltes autentisk.«


Læs mere om Anklagemyndighedens Sommerskole